Szerző: Kiss Richárd

Van az a jófajta érzés cégvezetőként, amikor a NAV online számlázás szó hallatán biztonságot érzünk, mert az Online Cégmenedzser ugyanis mindig naprakész és megfelel a legfrissebb magyar jogszabályoknak. Mit kell tudni erről és milyen változás várható 2020-ban?

Azt már minden vállalkozó tudja tavaly nyár óta, hogy adatszolgáltatási kötelezettség terheli az adóalanyt a legalább 100 ezer forint áthárított áfát tartalmazó, belföldi adózók közötti ügyleteiről kiállított számláiról.

Például 27%-os áfával számolva egy nettó 375 000 forint összegű számla esetén már továbbítani kell a NAV felé elektronikus úton.

A számlázó program adatszolgáltatási funkciója azért is lett követelmény, hogy azok az adóalanyok, akik a következőkben döntenek arról, hogy számlázó programot vásárolnak, a program beszerzésekor vegyék figyelembe, hogy az alkalmas-e a számla adatainak online adatszolgáltatásra. Ennek indoka, hogy az üzleti helyzet változása vagy az adóértékhatár csökkenése miatt olyan adóalany is online számlaadat-szolgáltatásra válhat kötelezetté, akinek a program beszerzésekor nem volt 100 000 forint áthárított adót tartalmazó számlája.

Idén szigorított a NAV

Többek közt a mennyiségi egységek kezelésében, az áfakulcs már nem lehet nullás, a használt pénznem és átváltási árfolyam feltüntetése. Ezek többnyire technikai jellegű változások.

Ami ennél is fontosabb, hogy ezek hiánya esetén az adatszolgáltatás meghiúsul. Míg korábban elnézőbb volt a NAV az ilyen adatszolgáltatási hiányokkal, 2019. június 4. óta szigorúan veszik, amely szigorítás várható volt.

A jó hír az, hogy az Online Cégmenedzserben határidőre elkészült minden előírt változás, így

a rendszerünket használó vállalatoknak nincs többlet teendőjük, az itt kiállított számlák beküldése a NAV felé teljesen automatikus.

Milyen változás várható 2020-ban?

Az adóhatóság közleménye alapján jövőre, 2020. januártól az adatszerkezet-séma a jelenlegi 1.1 verzióról a 2.0 verzióra változik. A verziószám hirtelen lépése azt sejteti, hogy nem korrekciót hajtanak végre, hanem egy nagyobb lélegzetvételű átalakítás várható. Ezzel azonban Felhasználóinknak nincsen teendője, az Online Cégmenedzser automatikusan követi a változásokat.

Amit biztosan tudunk:

a NAV végső célja az áfabevallási tervezet automatizált elkészítése.

E két leggyakoribb kérdés mellett felmerülnek az alábbi kérdések is:

Mi a helyzet az áfa-regisztráltakkal?

Az adatszolgáltatási kötelezettség valamennyi belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra kiterjed. Ennek megfelelően az áfa-regisztráltaknak is adatszolgáltatást kell teljesíteniük a másik belföldi adóalanynak kiállított, legalább 100 000 forint áthárított adót tartalmazó számláikról.

Hogyan történik pontosan a beküldés?

A jogszabályi előírás szerint, programmal történő számlázás esetén, a számlaadatokat emberi beavatkozás nélkül, interneten keresztül a számla kiállítását követően azonnal továbbítani kell a NAV-hoz.

Az azonnaliság fogalma nem engedi meg, hogy az adózó csak a nap végén csatlakoztassa az eszközét az internetre. Ezért mi nem javasoljuk olyan számlázó használatát, amit saját számítógépünkre kell telepíteni. Ha ugyanis a szóban forgó számítógép bármilyen okból képtelen csatlakozni az internetre, úgy kifuthatunk az adatszolgáltatási határidőből.

Alaphelyzetben, ha az adóalany Felhasználónk felénk másként nem nyilatkozik, az Online Cégmenedzser számlázója csak a kötelező adatszoláltatás alá eső számláiról szolgáltat adatot, amelyekben 100 000 forint vagy annál nagyobb összegű adót hárít át. A számlázó program minden egyes számla lezárásakor megvizsgálja, hogy fennállnak-e az adatszolgáltatási kötelezettség feltételei. És amennyiben igen, akkor az adott számlát automatikusan beküldi. A felhasználó a beküldés állapotáról értesül és a számlabeküldések automatikusan naplózva lesznek, ami bármikor visszanézhető.

Külföldről is kell adatot szolgáltatni?

Az adatszolgáltatási kötelezettség független a számla létrehozásának földrajzi helyétől, azt kell figyelembe venni, hogy a számlakibocsátásra kötelezett belföldön nyilvántartásba vett adóalany legyen és a számla legalább 100 000 forint másik belföldi adóalanyra áthárított adót tartalmazzon.

Többletmunkával jár a NAV bekötés?

Az Online Cégmenedzser számlázó modulja fel van készítve a NAV bekötésre, de az online adatszolgáltatáshoz a NAV online számla oldalán ehhez előzetes regisztráció szükséges, amit csak az adott cég hivatalos képviselője jogosult megtenni.

A regisztráció az alábbi oldalon érhető el: : https://onlineszamla.nav.gov.hu

A NAV készített egy útmutató videót a regisztráció lépéseiről, melyet itt lehet megtekinteni:
https://www.youtube.com/watch?v=1mcm_027-Cs

A NAV Infóvonalán a regisztrációval kapcsolatban szükség esetén lehet segítséget  kérni a 1819 telefonszámon (7. menüpont, 2. almenüpont).

A regisztráció során egy "Technikai felhasználót" kell létrehozni, a számlázó program számára. Ezután nincs más teendő, mint az Online Cégmenedzserben a regisztráció során kapott alábbi négy adatot megadni és ezzel az online adatszolgáltatás technikai feltételei létrejönnek. A vonatkozó adatok:

  • Technikai felhasználó neve
  • Jelszó
  • Aláíró kulcs
  • Cserekulcs

Az Online Cégmenedzsernél pontosan tisztában vagyunk a számlákat érintő jogszabályi változásokkal. Az előírt változásokat határidőre beépítjük. Használj a NAV által elfogadott számlázóprogramot! Működj mindig szabályosan, 100%-ig NAV-álló módon!

Online Cégmenedzser ❤️ NAV