A Munkalap részletei űrlap célja az új munkalapok létrehozása és a meglévők adatainak teljes terjedelmű megtekintésére, módosítására.

Az űrlap elérése

A Munkalap részleteit négy módon érhetjük el:

  1. A Munkalapok listája oldalon kattintsunk az zöld színű '+Üres munkalap' gombra, ezzel egy új munkalapot vagy sablont hozunk létre attól függően, milyen beállítást alkalmaztunk.
  2. A Munkalapok listája oldalon válasszunk ki egy már korábban létrehozott munkalapot és kattintsunk a 'Másolás' gombra, ezzel a munkalapot vagy sablont duplikáljuk és annak minden adata - kivéve az ügyfél kapcsolattartója, a munkára kijelölt dolgozóink és a csatolmányok - átmásolódik.
  3. A Munkalapok listája oldalon válasszunk ki egy már korábban létrehozott munkalapot és kattintsunk a 'Részletek' gombra.
  4. A Projektek listája vagy a Projekt részletei oldalon válasszunk ki egy létrehozott munkalapot és kattintsunk a 'Megnyitás' gombra.

Minden esetben a Munkalap részletei űrlap nyílik meg új lapon.

A kezelőfelület

Az űrlapon a munkalap összes adatát elérjük és szerkeszteni tudjuk azokat. Az űrlapon bármilyen módosítást is hajtunk végre, mentenünk nem kell, mert azt a rendszer automatikusan végrehajtja.

A könnyebb érthetőség kedvéért hét szekcióra osztjuk az űrlapot, amit az oldal vizuálisan is jelöl:

  1. Alapadatok
  2. Tételek
  3. Csatolmányok
  4. Üzleti partner adatai
  5. Kijelölt dolgozók
  6. Megjegyzés mező
  7. Csatolt menetlevél információk

Alapadatok

Név

A felső beviteli mezőben látjuk a munkalap elnevezését, illetve új munkalap esetében itt tudjuk beírni a Munkalap nevét. Összesen 200 karakternyi szöveget írhatunk be, de vizuálisan mintegy ~50 karakter fér ki, ezért javasoljuk a munkalap tömör, lényegre törő megnevezését.

A megnevezés beírásához vagy módosításához kattintsunk a mezőbe, ekkor a beviteli mező kerete piros lesz, jelezve, hogy szerkesztjük. Billentyűzetről gépeljük be a nevet, majd kattintsunk az egér bal gombjával a mezőn kívül bárhova a szerkesztés befejezéséhez.

Csoport

A munkalapokat saját szempontunk szerint csoportosíthatjuk, ebben segít ez a név alatt elhelyezkedő kombinált lista mező. Az éles rendszerben a lista értékkészlete kezdetben üres, a demó rendszerben néhány mintát hoztunk létre.

Célravezető a rendszer igénybevétele után az első munkalapunk megalkotásakor rögtön annak csoportját is megadni, például a munkavégzés típusa alapján elnevezve.

Kattintsunk a beviteli mezőbe és írjuk be a tömör, lényegre törő csoportnevet, majd nyomjuk meg az Enter billentyűt, vagy kattintsunk a mezőn kívül bárhova. Ezzel a munkalapot rögtön a csoporthoz rendeltük és a csoportlistánk értékkészlete is kibővült.

Ha legalább egy csoportot definiáltunk, kattintsunk a mező jobb oldalán látható lefelé mutató gombra, ezzel a lista értékkészlete megnyílik. Húzzuk az egérmutatót a csoport nevére és nyomjuk meg a bal egér gombot. Ezzel a kiválasztott munkalap a választott csoportba kerül.

Ha sok csoportunk van, alternatívaként kereshetünk is az értékkészletében a gyorsabb megtalálás végett. Ehhez kattintsunk a beviteli mezőbe és írjuk be a csoport nevének első 1-2 karakterét. A rendszer automatikusan a kezdőbetűknek megfelelő találatokat mutatja csak. Válasszuk ki a csoportot.

Ha egy már csoportba besorolt munkalap esetében a csoport mezőbe kattintunk és a megnevezést kitöröljük, a munkalap egyetlen csoportba sem lesz besorolva. Ha ez volt az egyetlen munkalap az adott csoportba sorolva, úgy a lista értékkészletéből is törlődik a csoport.

Bal hasáb

Munkalap azonosítója
Formátuma ML/1/2020/K, ahol az ML a munkalapot jelöli, a perjel után az adott éven belüli sorszáma szerepel, majd az év következik. Sablon esetében az azonosító utolsó karaktere 'S'. A rendszer a munkalap létrehozásakor automatikusan ad azonosítót. A mező nem írható.

Projektazonosító
Ha a munkalapot a Projektek listája űrlapon a csatolmányokban hoztuk létre, akkor automatikusan annak a projektnek az azonosítója áll, amihez csatoltuk a munkalapot. Máskülönben a mező üres. Utóbbi esetben nyissuk le a legördülő listát és válasszuk ki a projektet, aminek keretében a munkavégzést elrendeljük.

Partner dokumentum
Az ügyféltől kapott, a projekt megrendelésére vonatkozó dokumentum azonosítója, ami lehet beszerzési azonosító, purchase order hivatkozási szám.

Automatikusan kitöltésre kerül, ha a vonatkozó projektnél már megadtuk. Célszerű előbb a projektet létrehozni és megadni a partner dokumentumot, majd ott létrehozni a munkalapot, mert így ezek az adatok automatikusan kitöltésre kerülnek és ez kiküszöböli a tévedéseket.

Ha a munkalapon kívánjuk megadni, kattintsunk a beviteli mezőbe és billentyűzetről gépeljük be az azonosítót (ha van).

Törölt státusz
Törölni akkor célszerű egy munkalapot, ha azt tévedésből hoztuk létre. A törlés logikai törlés, mintegy megjelöljük a munkalapot töröltként, de adatvesztés nem történik, a rendszerben elérhetőek a törölt munkalapok is.

Ha pipa van a jelölőnégyzetben, akkor az igent jelent, tehát törölt munkalap, ellenkező esetben aktív.

Új munkalap létrehozása esetén a munkalap aktív, törölt munkalap vagy sablon másolásakor a létrejövő új munkalap ugyanúgy törölt státuszú lesz.

Ha törölt státuszba szeretnék helyezni a munkalapot, kattintsunk a jelölőnégyzetre egyszer a bal gombbal, ezzel pipa kerül bele. Törölt munkalapot nem lehet módosítani. Ha újra aktívra akarjuk állítani, tegyük ugyanezt, ekkor a pipa eltűnik és a munkalap szerkeszthető lesz - kivéve akkor, ha az zárolt is.

Lezárás és zárolt státusz
Egy létrehozott vagy másolt új munkalap alapértelmezetten folyamatban van, egészen addig, amíg azt le nem zárjuk.

Automatikusan lezárt státuszú lesz egy munkalap, ha annak tételeit előszámlára helyeztük a Munkalapok listája űrlapon elérhető funkció segítségével. Javasoljuk ennek használatát.

Természetesen manuálisan is zárolhatunk. Ez praktikus lehet akkor, ha:

  • a munkalapot szeretnénk megvédeni, hogy azt más kolléga ne módosítsa
  • bármely okból a munkalapon szereplő feladatokat nem fejeztük be, a munkavégzés egy köztes szakaszában végérvényesen elakadt.
  • azzal több teendőnk nincs, ügyviteli folyamatok szempontjából új esemény már nem történik és az elszámolása is megtörtént manuálisan.

A lezáráshoz kattintsunk a jelölőnégyzetre egyszer a bal gombbal, majd okézzuk le a párbeszédablakban a megerősítő kérdést. Ekkor pipa kerül a jelölőnégyzetbe és a középső hasábban a nem írható dátummezőben megjelenik a lezárás dátuma. Lezárt munkalap adatait nem lehet módosítani és törölni sem. Lezárt munkalap nem kiadható a Diszpécser űrlapon. Ha ilyen műveletet szeretnénk végrehajtani, előbb fel kell oldanunk a zárolást.

Ha újra folyamatban státuszra akarjuk állítani, szintén kattintsunk a jelölőnégyzetre egyszer a bal egér gombbal, okézzuk le a megerősítő kérdést. Ekkor a pipa eltűnik, a középső hasábban a lezárás dátuma mező törlődik és a munkalap szerkeszthető lesz.

Kiszámlázva
A jelölőnégyzetbe automatikusan pipa kerül, ha a munkalap tételeiről előszámlát készítettünk a Munkalapok listája űrlapon elérhető funkció segítségével. Ez esetben jelölőnégyzettől jobbra elhelyezkedő világoskék 'Előszámla' gombra kattintással megnyithatjuk az előszámlát egy új lapon.

Az előszámla sorszáma a gombtól jobbra látható írható mezőben.

Lehetőségünk van manuálisan is ki- és bekapcsolni ezt a jelölőnégyzetet. Ha a munkalap zárolt, előbb fel kell oldanunk a zárolást (kattintsunk a zárolt jelölőnégyzetre), majd kattintsunk bal egérgombbal egyszer a 'kiszámlázva' jelölőnégyzetre.

Ha pipa volt benne, az most kikerül belőle. Ha üres volt, pipa kerül bele. Ha manuálisan jelöljük be a 'kiszámlázva' jelölőnégyzetet, nem jön létre automatikusan előszámla és lezárt státuszba sem kerül a munkalap.

Középső hasáb

A középső hasábban 5 dátummezőt látunk, ebből a felső négy írható, az ötödik nem. Az írható dátummezők kezelése az 'Alapelvek' szócikkben ismertetett módon történik. A mezők:

Munkalap
Minden üresként vagy másolással létrehozott munkalap és sablon automatikusan a létrehozás  - azaz a mai - dátumot veszi fel. Manuálisan lehetőségünk van ezt módosítani.

Munka dátuma
A munkalapon elrendelt munkavégzés dátuma. Létrehozáskor automatikusan a következő nap dátumát veszi fel. Lehetőségünk van ezt a dátumot ezen az űrlapon módosítani. A Diszpécser űrlapon a munkalap kiadásakor ez a dátum felülbírálható és a kiadás napjának meghatározásakor automatikusan felül is írja a rendszer.

Határidő
Ha a Projektek listája vagy a Projekt részletei oldalon hoztuk létre a munkalapot, a munkalap határideje meg fog egyezni a projektnél megadott határidővel.

Ha a Munkalapok listájában hoztuk létre azt,  - akár üres, akár másolt munkalapról van szó -  automatikusan a következő nap dátumát veszi fel. Lehetőségünk van ezt a dátumot manuálisan módosítani. Célszerű a szerződésben megadott, az ügyféllel egyeztetett határidőt beállítani.

Átvétel dátuma
Létrehozáskor ez a mező üres, kézzel tudjuk megadni. Célszerű beállítani, ha az adott munkavégzés ügyfél általi átvétel dátumát jelölni szeretnénk a munkalapon.

Lezárás
A lezárás dátuma nem módosítható mező, csak kijelzésre szolgál. Automatikusan felveszi az aktuális dátumot, ha a munkalapot lezárjuk és automatikusan törlődik a mező értéke, ha a zárolást feloldjuk.

Jobb hasáb

Készítő neve
A készítő neve nem írható, csak kijelzésre szolgál. Értelemszerűen a munkalapot létrehozó személy neve áll ott.

Kiadható státusz
Minden üresként vagy másolással létrehozott munkalap és sablon automatikusan kiadható státuszt kap, amit a jelölőnégyzetben látható pipa jelöl. Ha nem kiadható munkalapot másolunk, az is kiadható lesz.

A kiadható státusz tágabban azt jelenti, hogy a munkavégzés elrendelhető. Funkcionális értelemben a Diszpécser űrlapon alapértelmezésben csak a kiadható státuszú munkalapokat adhatjuk ki munkavégzésre.

Ha nem kiadható státuszt szeretnénk beállítani, kattintsunk a bal egér gombbal egyszer a jelölőnégyzetbe, ezzel kikerül a pipa belőle. Ha újra kiadható státuszba kívánjuk helyezni, tegyük ugyanezt, ekkor pipa kerül a jelölőnégyzetbe.

Deviza
Alapértelmezésben egy új munkalap és sablon tételeinek árai magyar forint (HUF) devizanemben kerülnek elszámolásra. Ha egy munkalapot másolással hozunk létre, örökölni fogja a másolt munkalap devizanemét.

Ha más devizában szeretnénk feltüntetni a munkalapra írt áru/szolgáltatás tételek egységárát és összegét, nyissuk le a devizanem legördülő listát és bal gombbal kattintsunk a megfelelő devizanemre. Ekkor a deviza dátuma mező automatikusan a pillanatnyi dátumot veszi fel, tőle jobbra pedig az MNB forinttal szembeni középárfolyama jelenik meg. A tételek sorában a devizanemnek és a beállított árfolyamnak megfelelően kiszámolásra kerül minden tételsor egységára és összege.

Lehetőségünk van az aktuálistól eltérő árfolyamdátumot manuálisan beállítani a dátum mezőben, ami az Alapelvekben leírt módon működik. A dátum kiválasztása után az adott napra vonatkozó MNB középárfolyamot lekérdezi a rendszer és az árfolyamot a jobb oldali mezőbe beírja. Egyúttal a tételek sorában a devizanemnek és a beállított árfolyamnak megfelelően kiszámolásra kerül minden tételsor egységára és összege.

Az árfolyam mezője manuálisan felülírható, ha egy szerződésben rögzített, nem MNB árfolyamon kívánunk elszámolni. Ehhez kattintsunk a beviteli mezőbe és billentyűzetről gépeljük be a kívánt értéket. Ekkor a deviza dátuma mező üres lesz. A tételsorok egységárai és összegei automatikusan az árfolyamnak megfelelően átszámolásra kerül.

Árlista
Az árlista legördülő listában a már korábban létrehozott árlistáinkat láthatjuk. Ha még nincs árlistánk, a lista üres lesz.

Ha egy árlistát kiválasztunk, négy esemény történik:

  1. az alatta lévő árlista devizanem nem írható mezőben az árlista devizaneme jelenik meg
  2. a tételeknél csak olyan olyan tételt fogunk látni a választós listában, amit az adott árlistára felvettünk
  3. minden már felvett tételsor egységára és összege automatikusan a beállított árfolyamnak megfelelően átszámításra kerül
  4. minden további felvett tételsor az árlista devizaneméről a munkalap devizájának megfelelő devizanemben kerül átszámításra.

Nyomtatás és árfeltüntetés
Lehetőségünk van a munkalapot kinyomtatni, ehhez kattintsunk a Nyomtatás gombra. Ekkor új lapon megjelenik a nyomtatási nézet, ahol eldönthetjük, mit kívánunk tenni a nyomtatási nézettel:

  • Nyomtatóra küldés: ekkor papírra nyomtathatjuk a munkalapot
  • Letöltés: az operációs rendszerünk PDF fájlba nyomtatja a munkalapot. A fájlt elküldhetjük e-mail csatolmányként, eltárolhatjuk a számítógépünk háttértárán, illetve fájlként megnyitva szintén papírra is nyomtathatjuk.

Az ár jelölőnégyzet alapértelmezetten üres. Ez azt jelenti, hogy a nyomtatott munkalapon a felvitt tételek egységárai és összegei nem jelennek meg. Ha szeretnénk a nyomtatott munkalapon az árakat is feltüntetni, kattintsunk bal egér gombbal a jelölőnégyzetre, ezzel pipa kerül bele. Majd kattintsunk a Nyomtatás gombra, így az előnézetben is már látni fogjuk az egységárak és összegek rubrikáit.

Feljegyzés mező

A feljegyzés mező egy többsoros beviteli mező, amibe szabadszavas módon írhatunk több sor szöveget. Ehhez kattintsunk a mezőbe, majd billentyűzetről gépeljük be a szöveget, a véglegesítéshez pedig a bal egérgombbal kattintsunk a mezőn kívülre.

Ez a feljegyzés a nyomtatási nézetben is megjelenik, a munkavégzés helye alatt, a kontakt adatok fölött.

Tételek

A tételek szekcióban adhatunk a munkalaphoz árucikkeket, szolgáltatásokat, munkadíjakat és kiszállási költségeket.

Ennek az a célja, hogy pontos elszámolást tudjunk készíteni a kiszállított termékekről és a munkavégzés során elvégzett munkákról. Amennyiben előszámlát állítunk ki egy munkalapról, csak a felvett tételek kerülnek a bizonylatra. Amennyiben egy tételt sem vettünk fel, a rendszer hibaüzenetben fog értesíteni erről és nem készül előszámla.

Tétellista

A tétellistában látjuk a már felvett tételeket. A rendelkezésre álló helyen 3 tétel jeleníthető meg, ha ennél több tételünk van, a szekció jobb oldalán megjelenő görgetősávval tudjuk görgetni azt.

Egy sor egy tételnek felel meg, amit a bal oldalán álló mutatónyíl is jelöl.

A tétellista felső részén látjuk a mezőneveket, azonban ezek nem címkék, tehát sorrendezésre a munkalapon nincs módunk. A tételek adatai:

Tétel sorszáma
Egytől kezdődő automatikus sorszáma a felvett tételeknek. Nem írható mező.

Árlistás árazás jelölőnégyzet
Ha a jelölőnégyzetben pipa van, az adott tétel egységára a fejlécben beállított árlistáról származik. Természetesen ez csak abban az esetben lehetséges, ha már beállítottunk egy árlistát.

Ha megadtunk egy árlistát, a tételek alapértelmezésben be vannak jelölve. Lehetőségünk van felülbírálni az árlistás egységárat. Ehhez kattintsunk az egér bal gombjával egyszer a jelölőnégyzetre, ezzel a pipa kikerül bele, amivel két lényeges változás áll be:

  1. az áruk kiválasztásában nem csak a beállított árlistán szereplő áruk közül választhatunk, hanem a teljes áru adatbázisból
  2. szabadon átírhatjuk a tétel egységárát, így az árlistától eltérő áron is számolhatunk

A jelölőnégyzetet bejelölhetjük újra, ha az áru szerepel az alapadatok fejlécben kiválasztott árlistán. Ennek hatására automatikusan visszaáll az árlistán megadott egységár.
Ha nem szerepel az áru az árlistán, akkor erről a rendszer párbeszédablakban tájékoztat minket.

Osztály, csoport, árukód és áru megnevezése
Új tétel felvételekor kikereshetjük és megadhatjuk, illetve egy már felvett esetében módosíthatjuk az árutételt.

Ha árlistát adtunk meg az alapadatokban, akkor alapértelmezésben csak az árlistára felvett áruk közül választhatunk. Ha az árlistára fel nem vett, de az áru adatbázisunkban szereplő árut kívánunk felvenni, a tételsor bal oldalán látható árlista jelölőnégyzetből előbb vegyük ki a pipát.

Megjegyzés
A megjegyzés mezőbe szabadszavas módon hozzáfűzhetünk minden egyes tételhez egy megjegyzést is. Ehhez kattintsunk a beviteli mezőbe bal egér gombbal és billentyűzetünk segítségével írjuk be a szöveget. Ha végeztünk, kattintsunk bal egér gombbal a mezőn kívül bárhova, ezzel érvényesítjük azt.

Egységár, egység, darabszám és részösszeg
Miután kiválasztottunk egy árucikket, az egységár mezőben automatikusan megjelenik a kiválasztott árlistán megadott ár, illetve a mennyiségi egység. Írjuk be mennyiséget, ezzel a részösszeg automatikusan kiszámításra kerül.

Ha az egységárat felülbírálnánk, a tételsor bal oldalán látható árlista jelölőnégyzetből előbb vegyük ki a pipát.

Ha nem árlistáról veszünk fel egy tételt, az egységárat manuálisan, billentyűzetről kell begépelnünk, majd a mennyiséget megadnunk.

Lehetőségünk van a mennyiségi egységet is felülbírálnunk (pl. méter helyett darabszámot megadnunk), ehhez kattintsunk az egység mezőbe és írjuk át a szöveget.

Műveletek

Új tétel hozzáadása
Ha új tételt kívánunk hozzáadni a listához, kattintsunk az 'Új tétel hozzáadás' gombra. Ekkor a tételsorban megjelenik egy új üres sor, sorszáma 1-től kezdődik és automatikusan eggyel nagyobb sorszámot kap az utolsóhoz képest.

Tétel törlése
Ha egy tételt tévedésből adtunk a listához vagy más okból el szeretnénk távolítani azt, kattintsunk a 'Tétel törlése' gombra. A megerősítő kérdés jóváhagyása után a tételsor eltűnik.

Óradíj hozzáadása
Lehetőségünk van a dolgozóink óradíjának automatikus tételekhez hozzáadására is. Ehhez előbb a jobb oldali 'Dolgozók' szekcióban vegyük fel a munkára rendelt dolgozókat, a munkavégzés kezdési és befejezési időpontját, valamint adjuk meg az óradíjukat is.

Ha ezekkel kész vagyunk, az 'Óradíj hozzáadás' gombra kattintva a rendszer automatikusan hozzáadja a dolgozóink munkadíjait a tételekhez.

Jegyzőkönyv készítés
A gombra kattintva új lap nyílik és egy kimenő jegyzőkönyv típusú bizonylaton szerepelni fog minden, a munkalapra is már felvett adat.

Ez akkor hasznos, ha a megrendelő kifejezetten jegyzőkönyv típusú teljesítési igazolást kér az elvégzett munkákról.

Csatolmányok

Egy egyszeri, a munkavégző(k) által egy fázisban elvégezhető munkához csatolhatunk különféle bizonylatokat, fájlokat és menetlevelet. Mindenképpen érdemes csatolni azokat az állományokat, amik a munkavégzéshez elengedhetetlenül fontosak (pl. mérnöki szakrajz).

Új munkalap létrehozásakor a lista üres. A rendelkezésre álló felületen egyszerre legfeljebb 2 csatolmányt láthatunk, ha a listánk ennél hosszabb, a szekció jobb oldalán megjelenő görgetősáv segítségével tudjuk görgetni fel és le.

Csatolmány hozzáadása

Csatolmány hozzáadásához egy másik lapon nyitva kell legyen az a vonatkozó listasoros űrlap, amin a listában kiválasztott elemünk szerepel, vagy az az űrlap, amin a csatolandó elem részleteit nyitottuk meg.

Csatolni az alábbi űrlapokról tudunk:

  • Gépjármű-foglalás és menetlevél részletei
  • Bizonylatok és bizonylat részletei
  • Fájlok űrlap

Például: ha egy menetlevelet szeretnénk csatolni, legyen nyitva a 'Gépjárműfoglalás' űrlap és jelöljük ki a csatolni kívánt menetlevelünket, VAGY legyen nyitva a vonatkozó Menetlevél részletei űrlap.

Ha ezzel megvagyunk, kövessük az alábbi műveletsort:

  1. Nyissuk meg a legördülő listát.
  2. Az értékkészletében megjelenik az összes csatolható elem listája, tehát az összes listasoros űrlap összes kijelölt eleme és az összes részletek űrlapon szereplő elem. A lista görgethető, amennyiben a rendelkezésre álló területen nem fér ki a teljes lista.
  3. Kattintsunk a csatolandó elemre bal egérgombbal, ezzel a lista bezáródik.
  4. Kattintsunk a zöld '+Csatolás' gombra.

Menetlevél csatolása

Menetlevél csatolására két külön szabály is vonatkozik:

    1. menetlevélből pontosan egy csatolható (míg fájl és bizonylat tetszőleges számosságú)
    2. a menetlevélen megadott gépjárművezető személy nem szerepelhet a munkalap dolgozói listáján

    A rendszer párbeszédablakban értesít minket akkor, ha a csatolásnál hibát észlel. Menetlevél csatolása után a jobb oldal alsó szekcióban a menetlevél elszámolásra vonatkozó részletadatai is automatikusan megjelennek. Ha a menetlevelet töröljük, ezek a részletadatok is törlődnek.

    Megjegyzés mező

    Minden csatolmányhoz fűzhetünk megjegyzést. Előbb adjuk hozzá a csatolmányt, majd kattintsunk bal egér gombbal a csatolmány azonosítója alatti beviteli mezőbe. Ez egy egysoros beviteli mező, amibe szabadszavas módon írhatunk a billentyűzetről megjegyzést. Ha végeztünk, nyomjuk meg az Enter billentyűt vagy kattintsunk bal egér gombbal a mezőn kívül bárhova, ezzel érvényesítjük azt.

    Csatolmány megnyitása

    Ha egy csatolmányt szeretnénk megnyitni és ezzel a részletes adatait megtekinteni, vagy módosítani azokat, kattintsunk a csatolmány sorában a 'Megnyitás' gombra.

    Állomány esetében a Fájlok űrlap töltődik be új lapon és a listában automatikusan a fájl lesz kijelölve. Minden más esetben az adott elem részletes űrlapja töltődik be.

    Például: számla esetében a Számlák részletei űrlap.

    Csatolmány törlése

    A csatolmányok listájában minden elem sorában találunk egy 'Törlés' gombot. Kattintsunk erre a gombra, majd a párbeszédablakban megjelenő megerősítő kérdés alatt kattintsunk az Igen gombra. Ezzel a csatolmány eltűnik a listából.

    Megjegyzés: a csatolmány törlése a csatolás tényét törli, azaz nem a kiválasztott fájlunk, bizonylatunk vagy menetlevelünk törlődik. Ezek törlését kizárólag a vonatkozó listasoros űrlapján vagy a részleteinek űrlapján végezhetjük el.

    Üzleti partner adatai

    A jobb oldalon legfelül láthatjuk a munkalap megrendelőjét. Új üres munkalap létrehozása esetén ezek az adatok még üresek.

    Amennyiben egy munkalapot vagy sablont másoltunk, a megrendelő adatai és a munkavégzés helyszíne egy az egyben öröklődnek. Szintén automatikusan kitöltött a megrendelő neve, ha egy projektben hoztuk létre a munkalapot (akár a Projektlista, akár a Projekt részletei űrlapon).

    A legördülő lista jobb oldalán látható lefelé mutató nyíllal megnyithatjuk a partnerlistát, majd kiválaszthatjuk a munka megrendelőjét, ami lehet cég és személy is. Ugyanígy tudjuk módosítani is azt.

    A megrendelő címe automatikusan az utolsó aktív (nem törölt) címe lesz, ám ezt is módosíthatjuk, ha a listát megnyitjuk és az egérmutatóval kiválasztjuk egy másik aktív címét - amennyiben több címet vittünk fel a partnerhez.

    A munkavégzés helyszíne eltérhet a megrendelőtől és lehet ugyanaz is. Nyissuk le a legördülő listát és válasszuk ki a megfelelő partnert. Ezzel automatikusan beírásra kerül az utolsó aktív cím, telefonszám és e-mail cím. Lehetőségünk van utóbbi 3 adatot is módosítani, amennyiben több címet, telefonszámot és e-mail címet adtunk meg a Partnerek űrlapon.

    Dolgozók kijelölése

    Ebben a szekcióban vehetjük fel a munkavégzésre kijelölt dolgozóinkat, továbbá az óradíjak és a munkavégzési időintervallum megadásával a pontos elszámoláshoz járulunk hozzá.

    Dolgozók listája

    A listában új munkalap létrehozásakor nem szerepel dolgozó, akkor sem, ha azt másolással készítettük.

    Egyszerre 2 dolgozót láthatunk a rendelkezésre álló helyen, ha ennél több dolgozó szerepel a listában, akkor a szekció jobb oldalán megjelenő görgetősávval tudjuk fel- és lefelé görgetni azt.

    Új dolgozó hozzáadása

    1. Új dolgozó felviteléhez kövessük az alábbi műveletsort:
    2. Kattintsunk a zöld 'Új dolgozó' gombra. Ezzel a listában megjelenik egy új, üres sor.
    3. A legördülő listában csak azok a személy típusú partnerek jelennek meg, akiknél a munkahelyként saját cégünket jelöltük meg. Válasszuk ki a dolgozót rákattintással.
    4. Opcionális: a név alatti listát lenyitva kiválaszthatjuk a dolgozónál megadott telefonszámok közül az elérhetőségét.
    5. Adjuk meg az adott munkában a dolgozó beosztását. A névtől jobbra elhelyezkedő listát lenyitva 2 választási lehetőségünk van: munkavezető vagy munkatárs.
    6. A beosztás alatti listában azokat az óradíj kategóriákat látjuk, amit az Áruk űrlapon az Óradíj csoportba és osztályba előzetesen felvettünk. Természetesen lehetőségünk van több óradíj kategóriát is megadni (pl. mérnöki óradíj, vagy szerelői munkadíj). Ha kiválasztottuk, az egységár rubrikába a rendszer automatikusan beírja a kategóriához rendelt egységárat.
    7. A 3. oszlopban a dátummezők segítségével megadhatjuk a munkavégzés kezdő- és záró időpontját óra:perc formátumban. Ha ezt megtettük, a rendszer automatikusan kiszámolja az összes óraszámot és vele együtt az egységár alapú összeget is.

    Ha megadtuk az összes dolgozót, akkor a tételek szekcióban lehetőségünk van hozzáadni az óradíjakat a tételes elszámoláshoz is.

    Ha egy dolgozót felvettünk a listára és olyan menetlevelet kívánunk csatolni, amin a gépjárművezető ugyanaz a személy, a rendszer párbeszédablakban értesít minket erről a hibáról.

    Dolgozó módosítása

    Lehetőségünk van egy már felvett dolgozó adatait módosítani, vagy helyette új dolgozót megadni. Ezt a fentebb ismertetett mezőkkel, a leírthoz azonos módon tehetjük meg.

    Dolgozó eltávolítása

    Ha egy munkalapra tévesen vettünk fel egy dolgozót, vagy más okból el szeretnénk távolítani a listából, jelöljük ki a listában a megfelelő elemet. Ehhez az elem sorában kattintsunk bal egér gombbal bárhova, ekkor a sor bal oldalán a mutatónyíl kék színű lesz. Majd kattintsunk a piros 'Törlés' gombra. A rendszer párbeszédablakban megerősítő kérdést tesz fel, amit igennel tudunk elfogadni.

    Megjegyzés mező

    A jobb oldalon a dolgozók listája alatti mező egy szabadszavas, többsoros beviteli mező, amibe feljegyzéseket készíthetünk, például hasznos instrukciókat vihetünk fel a munkavégzők számára.

    A megjegyzés szerkesztéséhez kattintsunk a mezőbe bal egér gombbal és billentyűzetről gépeljük be a kívánt szöveget, vagy másoljuk és illesszük be azt e-mailből, dokumentumból. Ugyanígy járjunk el, ha egy már megírt megjegyzést szeretnénk módosítani.

    A szerkesztés befejeztével kattintsunk bal egér gombbal a beviteli mezőn kívül bárhova, ezzel a rendszer menti a változtatásokat.

    Ez a megjegyzés is megjelenik a nyomtatási nézetben, azonban a bal oldali 'Feljegyzésektől' eltérően nem a munkalap első oldalának felső részén, hanem a második oldalon foglal helyet.

    Csatolt menetlevél információk

    A jobb oldalon alul láthatók a csatolt menetlevél részletes adatai táblázatos formában.

    Ha még nem csatoltunk menetlevelet a munkalaphoz, a rubrikák üresek.

    Menetlevél csatolása

    Menetlevél csatolására két lehetőségünk van:

    1. Ha már korábban létrehoztuk a menetlevelet, a fentebb ismertetett módon csatoljuk azt.
    2. Ha még nem hoztuk létre azt, kattintsunk a jobb oldalon látható 'Gépjármű' gombra, ezzel új lapon megnyílik a Gépjárműfoglalás űrlap, automatikusan a munkalapon beállított munkavégzés dátumával. A gépjármű kiválasztásával elkészíthetjük az új gépjárműfoglalást és a menetlevelet. Ha elkészültünk, váltsunk vissza a munkalapra és a fentebb ismertetett módon csatoljuk azt.

    Menetlevél adatok megjelenítése

    A csatolás után a rendszer automatikusan megjeleníti a rendszám, menetlevél azonosító és gépjárművezető nevét. Ezek az adatok csak olvashatók, módosítani itt nem tudjuk.

    Ha a menetlevelet teljesen kitöltöttük, akkor az alsó táblázatban az indulás/érkezés időpontját, kilométeróra állásának adatait is megjeleníti, az oda- és a visszaútnak külön sorban. Ha a menetlevelet módosítjuk, az adatok itt is módosulnak automatikusan.

    Az összesítésben két adatot látunk, a megtett összes kilométert, valamint az idő cellában az összes vezetéssel töltött időt. Utóbbit egész órában kifejezve, felfelé kerekítve, azaz minden megkezdett óra 1 kerek órának felel meg.

    Például: az odaút 30 percig tart, a visszaút 31 percig, úgy az 61 perc, vagyis egy teljes és egy megkezdett órát, összesen 2 órát vett igénybe a közlekedés.

    Az összesítő adatok csak olvashatók és automatikusan kerülnek kiszámítása, közvetlenül módosítani azokat nem tudjuk.

    Menetidő és megtett távolság módosítása, aktualizálása

    Ha az előzetesen kitöltött menetlevélhez képest a megtett út hossza és/vagy időtartama eltért, lehetőségünk van ezt a munkalapon aktualizálni.

    Kattintsunk a vonatkozó beviteli mezőbe és adjuk meg a valós adatokat. Ezt a munkalap lezárása előtt célszerű mindenképpen elvégeznünk, hogy a kiszállási díjainkat precízen tudjuk elszámolni a megrendelő felé.